Sinterklaas, zwarte piet en onze beleving

Wat een mooie beschrijving van hoe ik er ook over denk is dit!!

Dylan van Rijsbergen

Sinterklaas en zwarte piet associeer ik – sinds ik heel jong was – met geborgenheid. Ze bevinden zich in een heel oud gedeelte van mijn brein, net als de geur van speculaas, warme chocolademelk, de smaak van mierzoete marsepein. Ze bevinden zich een een ruimte vol van veilig familiaal samenzijn, gelach en de spannende verwachting van cadeaus. Het sinterklaasfeest herinnert me aan jeugdige gelukzaligheid, aan koude, donkere dagen gevuld met warm, licht verlangen. Het zijn belangrijke herinneringen en ze zijn op de een of andere manier kwetsbaar, misschien omdat ze afkomstig zijn uit mijn vroege kindertijd: alles uit die tijd is fragiel en heel persoonlijk.

Ik deel een soortgelijke herinnering met heel veel Nederlanders. Het is iets dat we van generatie op generatie doorgeven. Graag wil ik dat mijn dochter dit ook meemaakt, dat gevoel van samenzijn, die geborgenheid van het Sinterklaasfeest. Ik wil met haar de bekende liedjes zingen…

View original post 622 woorden meer

Over Lars Boelen

Ik blog over alles wat mij bezighoudt : huizenmarkt, economie, schaliegas, energietransitie en wat verder op mijn pad komt. Reacties worden zeer op prijs gesteld om mij te helpen mijn waanideeen aan te scherpen of te herzien.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Sinterklaas, zwarte piet en onze beleving

  1. Carel muller zegt:

    Ik herken dit helemaal en doe er niets vanaf !
    Toch verbaasd over de gedachte dat Sinterklaas en Zwarte Piet onmisbaar zouden zijn als beleving van intimiteit met je kinderen.Ik had er 7 . Van alles kan gelukkig tot zo ’n bizondere beleving leiden: samen kijken naar een sterrenregen,het uitvallen van de electriciteit,de eerste gevangen vis, erge kou en de warmte daarna,een lekkende tent,sintmaarten lopen, een vuurtje in de tuin etc.
    Zwarte Piet mag voor mij blijven bestaan hoor, maar er blijft gelukkig intimiteit genoeg over.

Geef een reactie

