Subsidie op Elektrische Voertuigen? Hoe nu verder met de Tesla?

Het begint langzaam tot de goegemeente door te dringen dat er zich in Den Haag een kleine revolutie heeft voltrokken : GroenLinks laat geen mogelijkheid onbenut om de voordelen van de auto aan te prijzen, de Elektrische Auto wel te verstaan. Vooral Liesbeth van Tongeren is veelvuldig in de nabijheid van Tesla’s en BMW i3’s te vinden:

20131105-201707.jpg

Subsidies
GroenLinks is terecht vóór forse subsidies op volledig elektrische voertuigen. Ze zijn een enorme verbetering ten op zichte van zelfs de allerschoonste benzine. Toch wringt het een klein beetje, al die blitse sportauto’s van CEO’s met enorme subsidies. Ik heb er evenover nagedacht, en ik blijf voor, maar wel ga ik nieuwe voorwaarden stellen, op mnstens twee gebieden, namelijk laden en snelwegtreinen, omdat we vooruit moeten. Als Groenlinkser ben je namelijk vooral progressief, en we gaan niet zitten genieten van behaalde resultaten, we moeten vooruit!

20131105-201733.jpg

Aanpassing 1 aan de subsidieregeling
De regeling was bedoeld om nieuwe techieken een kans te geven in een wereld van mastodonten die weigerden te veranderen (General Motors : “Who killed the electric car”). Dat leverde juweeltjes als de Prius en de Tesla op, maar nu moeten we doorpakken! Want waarom wil ik ook alweer zo graag die elektrische voertuigen? De accu! Daar is het me om te doen, die moeten straks als energiebuffer een soort wijkcentrale gaan vormen als de wind plotseling even wegvalt. En dat is dus ook de reden waarin de subsidie zich moet ontwikkelen. Over drie jaar krijg je alleen nog subsidie op een EV als de lader een slimme lader is, en dat gaat in drie fases wat mij betreft:

Fase 1 – verplicht groene stroom afnemen (2015-2017)
Je krijgt alleen subsidie als je daaraan gekoppeld thuis 100% in Nederland opgewekte echte groene stroom hebt (geen biomassa).

Fase 2 – Verplicht Gecontroleerd Laden (2017-2019)
In deze fase moet jouw stroomleverancier in staat zijn om bij verbruikspieken je lader tijdelijk af te schakelen, of op een lager pitje te zetten. Hiermee treedt een eerste netstabiliserende werking op.

Fase 3 – Slim Laden (2019-)
In de laatste fase moet de lader, weer onder regie van de energieleverancier, ook terug kunnen leveren aan het net als er plotseling veel vraag is. Dit moet dagelijks gebeuren (rapportage van E-leverancier als bewijs of zo). ’s Morgens vroeg als de wekkers afgaan waait het vaak niet zo hard en de zon is nog niet op, dus op die momenten moet er veel gas bijgeschakeld worden. Als de EV-accu’s dan een uurtje 10% van hun lading lenen aan het net (voor een Tesla is dat 8,5 kWH, genoeg om in 10 huizen al het licht aan te doen) dan zou dat een slok op een borrel kunnen schelen.

20131105-201752.jpg

Snelwegtreinen
Er zijn politieke stromingen die vinden dat asfalt de oplossing is van alles, GroenLinks is daar geen voorstander van. Maar wat moet je dan met al die elektrische auto’s? In de file gaan staan dan maar als we niet voor meer asfalt zijn? Nee, GroenLinks doet dat slimmer. Als je namelijk gaat kijken bij een drukke snelweg dan zie je dat er een punt is waarop hij zijn maximale capaciteit bereikt. Dat gebeurt bij 70 km/uur, dan passeren er het maximale aantal auto’s per minuut, dus is de capaciteit het hoogste, ik kan je het voorrekeken, maar geloof me maar. Maar zelfs als al die auto’s 70 rijden is het grootste deel van de weg nog steeds leeg, vanwegen de remafstand tussen de auto’s. Als je nu in staat zou zijn om auto’s met elkaar te laten praten dan kan je ze ook als 1 geheel laten rijden. Als de voorste remt, dan remmen de auto’s er achter niet met een vertraging van de mens (1 seconde), maar binnen milliseconden. De voorste auto stuurt al een signaal op het moment dat het rempedaal aangeraakt wordt (dus voor er remkracht wordt geleverd) dus alle auto’s in de trein remmen als een geheel. En mocht een snelwegtrein op een file aanrijden, dan komen de auto’s bij optrekken ook weer als 1 geheel op, waardoor de harmonica verdwijnt. Goed, tot zover de techniek.
Het zal duidelijk zijn dat snelwegtreinen enorm veel ruimte uitsparen, en er, heel GroenLinks, geen extra asfalt nodig is, voor meer en schoner vervoer. Dus je krijgt alleen subsidie op je EV als hij snelwegtreinen ondersteunt.

Zo, dat was het, van mij mag Liesbeth nog heel veel op de foto met de Tesla, maar wel alleen als ze de lat steeds hoger blijft leggen!

TwitterVolgen

Over Lars Boelen

Ik blog over alles wat mij bezighoudt : huizenmarkt, economie, schaliegas, energietransitie en wat verder op mijn pad komt. Reacties worden zeer op prijs gesteld om mij te helpen mijn waanideeen aan te scherpen of te herzien.
Dit bericht werd geplaatst in energieopslag, Fossielvrij, Tesla, toekomst. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s