Filmpje : Smeltende poolkap

Satellietplaatjes van de Noordpool, 1 januari tot vandaag, achter elkaar geplakt zodat een filmpje ontstaat.

Ik werk dit filmpje tijdens het smeltseizoen elke dag bij met plaatjes die gepubliceerd worden op ftp://ftp-projects.zmaw.de/seaice/AMSR2/3.125km/

2013 is een bijzonder smeltjaar omdat de maand juni, waarin het smelten normaal echt op gang komt, extreem koud was op de noordpool. We liggen iets achter op recordjaar 2012 , maar we lopen hard in, de afgelopen 8 dagen smolt 1 miljoen vierkante kilometer! De Noordpool gaat nog grotendeels schuil onder een wolkendeken, zodat niet echt goed te zien is hoe dun het ijs al is, maar als je door je wimpers kijkt zie je al heel veel blauw door het ijs piepen.

https://www.youtu.be/watch?v=DaW9LV4gLz8

Over Lars Boelen

Ik blog over alles wat mij bezighoudt : huizenmarkt, economie, schaliegas, energietransitie en wat verder op mijn pad komt. Reacties worden zeer op prijs gesteld om mij te helpen mijn waanideeen aan te scherpen of te herzien.
Dit bericht werd geplaatst in Klimaat, Noordpool, toekomst en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

