Waarom zijn plugin leaseauto’s bijtellingvrij (2)

Na alle ophef die van de week ontstond over wel of niet dramatische verbruikscijfers van plug-in hybrides, bij deze nog een emmertje fundamentelere olie op het vuur. Ik ben namelijk tot de conclusie gekomen dat plug-in hybride elektrische voertuigen (PHEV) een fantasie categorie voertuigen is dat op de verkeerde gronden vrijgesteld wordt van allerhande belastingen. Luister.

De eerste hybride, de Toyota Prius, ontstond in 1997 in een tijd (tijdperk Clinton) waarin er serieus aandacht kwam voor schone en zuinige voertuigen. Bush draaide de wetgeving die zuinige auto’s propageerde de dag na zijn aantreden de nek om waarna Toyota er alleen voor stond (de Amerikaanse autoindustrie haakte onmiddelijk af). Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden mocht Toyota de 2e generatie Prius niet met een stekker uitrusten (hoewel ze het wel het liefst hadden gedaan, zie vorige post). De Prius werd dus geïntroduceerd als “Hybride Electrisch Voertuig zonder Stekker”, en kreeg in Nederland flinke subsidie omdat hij bijzonder schoon was, en het stimuleren van elektrificering van het verkeer een goede zaak leek. De eerste eigenaars werden met hoon op de weg ontvangen (verlengsnoer bij je? Hoe hard gaat ‘ie? Noem je dat EI een auto?). De subsidie voor de extreem schone auto deed z’n werk en elk jaar werden er meer verkocht, hoewel er door de patenten nog steeds geen stekker in de auto mocht, anders had Toyota er al lang een bij geleverd. Volkomen terechte subsidie dus voor een bedrijf dat zeer vooruitstrevend werk leverde, en tegen de stroom in moest roeien.

En toen was daar vorig jaar opeens de zogenaamde “plug-in”, een gewone hybride waar wel een stekker in mag omdat er andere accu’s in zitten en er dus geen patenten op rusten. De autoindustrie kreeg de regering zo gek om gigantische subsidies beschikbaar te stellen zodat deze auto’s met een zeer dure accu (vooral de 4-persoons Volt/Ampera’s zijn peperduur), met toch maar een beperkte actieradius (50km), betaalbaar te houden. Dit terwijl GM/Opel in 1999 al een auto bouwde die 200km op accu’s reed (de EV1).

Deze nieuwe “plug-ins” presteren veel slechter dan een auto die 13 jaar geleden(!) al 4x zo ver PUUR elektrisch reed. GM vernietigde om haar moverende redenen alle EV1’s, stapte over op het bouwen van Hummers en ging ruim een decennium later verder op het doodlopende pad van de benzinemotorhybride omdat de markt toch wel erg groot begint te worden voor zuinige voertuigen.

Samengevat : een plug-in hybride is een gewone hybride waar om juridische redenen een stekker in gestoken mag worden, en ik stel dan ook voor om het veschil te laten vallen. PHEV is dood, leve HEV, weg met bijtellingsvrijstelling, laten we het geld alsjeblieft besteden aan ECHTE innovatie.

Het elektrische voertuig is de toekomst, de Prius heeft de geesten er rijp voor gemaakt, tijd om vooruit te kijken, weg met de vooruitgang remmende subsidie op “plug-in” hybrides.

Ik heb gezegd.

(eerder gepubliceerd op “Verhuizen van de Randstad naar Limburg”)

Advertenties

Over Lars Boelen

Ik blog over alles wat mij bezighoudt : huizenmarkt, economie, schaliegas, energietransitie en wat verder op mijn pad komt. Reacties worden zeer op prijs gesteld om mij te helpen mijn waanideeen aan te scherpen of te herzien.
Dit bericht werd geplaatst in economie, hybride, NiMh. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s